miercuri, 2 ianuarie 2019

Oaia care nu-și poate duce lîna, o mănîncă lupii




Trebuie s-o spun de la început, simțul cooperării și mai ales acela al angajării în acțiuni în favoarea celorlalți este deficitar la nația noastră. Chiar și pe internet. M-am ocupat de seria cocorilor timp de 10 ani aproape în totalitate. Nu vreau să nu remarc contribuția cîtorva dintre membrii grupului la corectarea textului, pe cea a socotitorilor care s-au conformat unui format strict tipizat al prezentării rezultatelor care să-mi permită culegerea mai ușoară a primei părți și, mai ales, a liderului necontestat al grupului, Dan Norea, care a stimulat cu autoritate și tact comunicarea și solidaritatea grupului în acest proiect. N-am uitat-o pe Cristina Oprea-Young, care atîta timp cît a fost în țară, s-a ocupat de legătura cu editura, de ambalarea volumelor și expedierea lor din Iași către fiecare participant la volume.

De data asta intenția mea este de a preda ștafeta cuiva sau unei echipe pe care să îl/îi pot instrui în așa fel încît experiența mea să-i ajute să nu facă o mulțime de greșeli pe care le-am făcut eu pe parcurs. Adică să nu piardă timp inutil cu lucruri organizatorice rezolvate deja.

Etapele ar fi cam astea:

1.   Întrucît s-a încheiat o decadă a cocorilor, am putea alege pentru noua serie o altă denumire volumelor.  
2.   Pentru volumul XI, trebuie întocmită o listă a participanților care doresc să fie prezenți în volum și, în consecință, să-l susțină financiar. De regulă e vorba de membri ai grupului, dar pot fi și invitați. Fără a ști din plecare cîți participanți există și cîte exemplare dorește fiecare nu putem ști dimensiunea cărții și nu se poate calcula care trebuie să fie contribuția fiecăruia.
3.   Culegerea textului pentru prima parte ar trebui să fie ușoară dacă la fișierele cu rezultate s-a respectat șablonul. Eu am lucrat totdeauna pe modelul din anul anterior, adăugînd fișiere al căror format îl verificam totuși. În decursul acestui an le-am arhivat pe toate, așa că nu trebuie decît să fie introduse în textul volumului.
4.   La paginile personale, în număr de 4, în ciuda faptului că am solicitat respectarea unui model, n-am reușit să am prea multe trimiteri utile. Ori din cauza faptului că expeditorii sînt nepricepuți în a formata un text, ori pentru că sînt neglijenți, ori pentru că puțin le pasă. În plus, destul de mulți, nu știu de ce, au ținut ca în notița biografică să înșiruie toată viața lor, depășind spațiul de o singură pagină. Pe acestea a trebuit, de obicei, să le refac în totalitate.
5.   Adunarea paginilor personale se face pe măsură ce participanții le trimit celor care redactează textul. Și aici au fost întotdeauna întîrzieri și reveniri cu atenționări personale dincolo de termenul prevăzut și tot amînat.
6.   Plata volumelor, momentul adevărului, e bine să fie făcută într-un cont cu serviciu online, unde se poate verifica ușor și prompt ce sume și de la sau pentru cine s-au primit. Pentru a avea o evidență permanentă și a putea trimite confirmări celor ce au trimis contribuția lor.
7.   Editura PIM, cu care am lucrat mereu, trebuie anunțată cu cîteva săptămîni înainte pentru a obține un ISBN. Cînd textul și coperta sînt gata sînt trimise prin email editurii.
8.   Întreg tirajul este trimis de editură prin curier (NEMO) și plata facturii (tipărire și transport) se face cash aducătorului.
9.   Cel care a primit toate volumele rămîne să expedieze colete personale participanților.

E bine să hotărîți o echipă, de preferat care să facă acest lucru și pe viitor, pentru a acoperi toate aceste etape.
                                                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu